Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tillägg till planen - snabba boxhopp

Dagens pass i boxen var roligt. Och jättejobbigt!
 
Jag fick lära mig en ny övning som jag faktiskt tidigare aldrig testat. Split jerk. Googla om ni är nyfikna, beskrivet i ord ungefär så här; håll stången i rackposition, låt den vila på axlarna, gör en liten dipp i knäna och skynda dig in under stången som av sig självt hamnat på raka armar samtidigt som dina fötter hoppat ut i ett explosivt utfall. Ja, ungefär så.
 
Explosivitet, bålstabilitet och ställer höga krav på att hela kroppen fungerar som den ska. Rolig övning.
 
Jag fick även göra mina älskade wallballs, och en himla massa boxhopp. Och just de där boxhoppen måste jag göra något åt! Jag kan hoppa högt och jag kan hoppa många. Men jag kan inte hoppa snabbt! Jag hoppar upp, sträcker ut höften (som man ska) och kliver ner. Jag kan hoppa ner också, men måste liksom mellanlanda med ett litet extrahopp innan jag kan fortsätta. Jag skulle önska att jag kunde hoppa upp-ner-upp-ner-upp-ner och så vidare, så där snabbt som coachen kan!
 
Som det är nu kostar mina boxhopp för mycket energi och vi vill ju vara effektiva i träningen så det här ska jag se till att bättra på. Frågade coachen om tips och fick till svar "öva!". Tre-fyra gånger i veckan, några åt gången. Öva öva öva. Så ja, det är vad jag ska göra. Fick även några andra små tips som jag ska applicera på träningen nästa gång och se om det hjälper mig att slippa göra det där lilla extrahoppet på marken så att jag bara flyger upp igen. Om en månad ska jag fixa tio snabba. Deal?!
 
 
Jo, jag hade vikt på min stång jag med, när vi gjorde split jerk, jag kom bara inte ihåg hur mycket...
 
 
Här kan man se en kille som hoppar snabbt, utan att veva med armarna som en väderkvarn, som jag gör.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: maria K Onlinekund

Hur hög "låda" börjar du på i boxjumpen. Börjar man på lite lägre och höjer eller ?

Svar: Det finns en "tjejhöjd" och en "killhöjd" och sen är det ju fritt att vända på lådorna som man vill, lägga viktplattor på och så vidare. Tror killarnas är 65 och tjejernas 55. Eller högre? På gymmet är de 55, 65 och 75 cm höga.
bodycomf

2012-10-24 @ 21:02:18
Postat av: Uppochhoppa

Det är verkligen bara öva, öva, öva. Vi hoppade mycket på skidgymnasiet. Inte stabila boxar så mycket, för det var inte "hett" innan 2000-talet, men över häckar, och det är samma sak och princip att hoppa jämfota mellan häckar. Då har man förvisso lite mer energi framåt, men ganska likt. Det kan kanske vara ett tips förresten. Hoppa utan mellanlandning över häckar framåt. Tänk "ta med dig neråtenergin uppåt" och att "golvet bränns" så hittar du det snart!

förresten, på fredag skickar jag länkärlek din väg. För du är så himla bra!

Svar: Just det, det har jag sett folk göra på gymmet, hoppa mellan lådorna. Jag får testa! Jag kommer ju liksom längre och längre bak för varje hopp och når till slut inte fram till lådan, men ska tänka mer upp och ner snarare än fram och bak! Tack :-)
Och kärlek?! Åh, man tackar :-)
bodycomf

2012-10-24 @ 21:41:56
URL: http://uppochhoppa.se
Postat av: I min lilla lilla värld

Ett tips. Kan du lägga något framför boxen som gör att upphoppet inte blir så högt? Om inte så lägg några 20 kg viktplattor ovanpå varandra. Börja hoppa upp och ner. Med låg höjd är det inga problem. Sen ökar du med en platta eller tar bort framför boxen. Till slut är du på rätt höjd och det går av bara farten

Lycka till

Svar: Ja, det skulle ju funka! Smart :-) Problemet är mest att jag kommer så långt ifrån lådan efter ett par hopp, längre och längre bak för varje hopp. Men testar på lite lägre höjd så får jag se om det blir bättre!
bodycomf

2012-10-24 @ 22:00:06
URL: http://saratilling.se
Postat av: Jojohanna

Det är fint med väderkvarnar. Säger hon med holländsk påbrå :)

(Det här är förresten min personliga favorit när det kommer till sportkvarnar: http://www.youtube.com/watch?v=7FLDkU4wqDU

Lycka till med hoppen, du kommer att klara det galant!

2012-10-24 @ 23:33:58
URL: http://skynda.blogspot.com
Postat av: Linda

Split jerk är en av mina favoritövningar :)
Det där med boxhoppen skulle jag också behöva öva på, men det finns inte riktigt tid att fokusera på mer saker just nu. Lycka till. Det kommer gå jättebra :)

2012-10-25 @ 07:19:01
URL: http://ninnizzen.blogspot.com
Postat av: tilde

http://www.youtube.com/watch?v=lE_z2wvC4oI&feature=relmfu

den e bara 2 min!

2012-10-25 @ 09:42:57
Postat av: Linda

Jag skrev kommentaren, åkte till boxen och avslutade hela passet med snabba boxhopp på 40 centimeterslådan. Hmm...kanske är det där nånting jag ska satsa på iaf...:)

Svar: Härligt!! Jag borde kanske börja med en lägre låda?! Testar den lägsta på gymmet nästa gång :-)
bodycomf

2012-10-25 @ 10:52:50
URL: http://ninnizzen.blogspot.com
Postat av: Linda

Rx på crossfitpass är oftast 60/50cm. Där jag tränar finns som sagt var 40cm också. Tänkte på ditt svar till Maria :)
På söndag tänkte jag att jag skulle testa samma på 50cm som jag gjorde i dag på 40. Det är ju inte så stor skillnad så helt omöjligt kan det ju inte vara.

Svar: Aha, jag fick för mig att det var 55/65, men det är kanske bara de på gymmet som har den höjden? Jag får ta med ett måttband nästa gång och kolla :-) Benny sa att man kunde köra 3-4 dagar/vecka, men kanske inte jättemånga hopp varje gång. För vadernas skull. Nu jädrar, nu kör vi! Snart ska vi hoppa snabbare än snabbast :-)
bodycomf

2012-10-25 @ 13:20:16
URL: http://ninnizzen.blogspot.com
Postat av: Linda

Ja du får mäta och kolla. Jag vet med säkerhet att de på boxen är 50/60 iaf.
Känns som att Benny och huvudcoachen på min box har lite olika uppfattningar om det här med boxhopp och frekvens på de :)Men nu ska det hoppas. Snabbt och högt :) Kör hårt!

2012-10-25 @ 17:18:11
URL: http://ninnizzen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback