Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Fredagsfighten vecka 43 - snabbt och svettigt!

Vi kör vidare, är det fredag så är det! Själv vilar jag idag, förutom min tråkiga höftrehab som jag ska köra egentligen varje dag men har tillåtit mig själv att slippa undan varannan. Hehe, leva som man lär var det va?!
 
I denna veckas fight får ni agera försökskaniner, för jag ska själv göra detta upplägg i helgen. Så kör och rapportera. Vad ska jag tänka på, hur kändes det, vad var jobbigast? Lägg det först eller sist i ert ordinarie pass, eller kombinera det med en pw och ett par plankor. Eller värm upp och kör "bara" det här! Svettigt och flåsigt blir det hur som helst!
 
21-15-9
 
Man on fire burpee
Armhävningar
Situps/dynamisk planka
 
Man on fire burpee = kasta dig ner med bröstet i golvet, rulla ett varv i sidled, upp, hoppa och klappa ovanför huvudet. Eller, en lite snällare variant, djup benböj, hoppa ut till plankposition på händer och fötter, lägg dig ner, rulla ett varv, hoppa in med fötter, kom upp och klappa ovanför huvudet. Kortfattat, som en vanlig burpee men med ett rull i sidled. På båda varianterna gäller att vi rullar först åt ena hållet, sen åt andra, annars behöver vi ett väääääldigt stort gym. Ett rull = en rep.
 
Vi gör alltså först 21 burpees, 21 armhävningar, 21 situps (hela vägen upp, knän mot bröst) eller dynamisk planka där man vandrar mellan händer och armbågar om man t ex har delade magmuskler, nyss fått barn, eller kanske är med barn. I magen alltså. Inte umgås med barn. Därefter gör vi 15 reps av varje övning och till sist gör vi 9.
 
Vi gör det så fort vi kan, vilar där vi behöver och vill ni får ni gärna rapportera tid så jag vet vad jag har att vänta mig!
 
                                                   Snabbt ska det gå i burpeen!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Bra tips !! Är precis på väg till gymmet nu så jag kör nog efter detta ..
:)
ps .. Kommenterade nyss men vet inte om jag skickade eller det bara försvann!? Kan bli lite "tjatigt" .. ;)

Svar: Bra, hur gick det?!
bodycomf

2012-10-26 @ 06:09:45
URL: http://mariasfavoriter.blogg.se
Postat av: Anna B

Här är det också vilodag men en ofrivillig sådan... förkylning:( Kanske blir det ett teknikpass utan flås i em.

Men alltså, burpee. Jag har alltid trott att man ska ta sig ner till golvet i en armhävning men nu läser jag på fler och fler ställen att det är mer av ett magplask man ska försöka få till?! Finns det olika tekniker eller är det jag som har missuppfattat?

Svar: Ja det finns olika varianter! I crossfit gör man ju nästan allting så snabbt som möjligt och då har man inte tid att gå ner i en strikt armhävning. Det blir ju mer att du går ner och sätter i händer, hoppar bak med benen (använd bålen!), hoppar in igen och så upp. Det är inget självändamål att få till ett magplask, men jobbar man riktigt snabbt så ser det nästan ut så ;-) Du använder bålen och det är ju en kontrollerad rörelse, trots att det går snabbt. Du ska alltså inte kasta dig handlöst i golvet med slapp kropp, som när man slänger sig i soffan en fredagkväll ;-)
Och det finns som sagt olika! Det går utmärkt att komma ner med hjälp av en armhävning och pressa sig upp med en sådan också! :-)

Krya på dig!
bodycomf

2012-10-26 @ 06:48:12
Postat av: Pia

Härligt :-) Sparar mig till lö eller sö. Vila idag, har tränat fyra dagar nu. Rapporterar sedan.

Svar: Perfekt!
bodycomf

2012-10-26 @ 07:29:07
URL: http://piappel.blogspot.com
Postat av: Cilla

Åh, det låter galet roligt. Och jobbigt! För min del blir det ingen fight i helgen, men jag ska nog baka in det i mitt pass på måndag. Då kanske du redan har kört det förstås, men ja det verkar som en utmaning för mig som avskyr burpees ;) Ha en finfin helg!

Svar: Ja, klart du måste lära dig älska burpees :-) Ha en fin helg i storstan!
bodycomf

2012-10-26 @ 08:26:55
URL: http://lovedanceandlipstick.blogspot.com
Postat av: Lotta

Jag bangar! Dels suger jag på burpees, och del har jag inte utrymmet att träna på dem. Vi renoverar, så jag tränar i pannrummet (typ), på ett utrymme som är 1*2 meter! :-)

Svar: Om det blir fint väder i helgen får du göra dem ute ;-)
bodycomf

2012-10-26 @ 08:36:53
URL: http://www.lottasgata.blogspot.com
Postat av: Zelda

Oj, burpees. Är helt värdelös på det, så det här vågar jag inte köra på gymmet idag. Jag får göra ett försök hemma under helgen. Det blir ju en anledning att träna på burpees i alla fall haha.

Svar: Ja, absolut! Öva på nu :-)
bodycomf

Postat av: Rebecca

Jag ogillar burpees starkt (för att jag är så dålig på dem?) så detta låter som en mycket bra fredagsfight ;). Tack för skojiga utmaningar!

Svar: Ja, det brukar vara den största anledningen till varför man inte gillar en övning ;-) Kör hårt!
bodycomf

2012-10-26 @ 09:01:44
URL: http://rebeccatorma.se
Postat av: Lotta

Ah, du tänkte så, det har du ju rätt i! Men fy vad kallt, springa ute har jag inga problem med, men att slänga mig på mage och rulla runt i frosten känns lagom lockande. Men, vem vet, plötsligt händer det! :-)

Har du tips på hur fasen man får till en burpee på ett bra sätt? Jag får inte till jämfota hoppet varken bakåt eller framåt. Eller är det träning som gäller, helt enkelt?

Svar: Jag får göra en instruktionsfilm, men visst är det övning. Det är en vanesak!
bodycomf

2012-10-26 @ 10:01:38
URL: http://www.lottasgata.blogspot.com
Postat av: Rund är också en form!

Kasta sig ner på bröstet? Låter farligt... Haha!
Kör nog den "snällare" varianen. Men tack för tipset! Kul med lite annorlunda övningar. :-)

2012-10-26 @ 10:03:51
URL: http://rundarocksaenform.wordpress.com
Postat av: Therese

Phuu, körde passet nyss med lite plankor efter och detta blir nog en bra uppiggare till jobbet strax. 11.42 slutade tiden på (utan plankorna då) och då är en snabb vattenpaus och bortforsling av litet barn som var ivägen inräknat. Lillan skrattade som en tok när jag rullade så det var inte lätt att koncentrera sig haha.
Kul pass som kanske kan framkalla en del blåmärken i rullningarna är min beskrivning ;)

Svar: Ja, visst är det svårt att koncentrera sig?! Samma för mig när stora tjejen gör analyser om hur jag ser ut och vad jag gör när jag tränar.... :-) Bra kört!!
bodycomf

2012-10-26 @ 10:11:28
URL: http://degmagetillrutmage.wordpress.com
Postat av: Maria S

Jag kör fast imorrn får det bli. Idag vilodag men ska ge mig ut på lunchen och lapa lite solljus. Får rapportera imorrn!

Svar: Härligt!
bodycomf

2012-10-26 @ 10:22:05
Postat av: Petra - Jag & mitt liv med barn, LCHF och träning

Jag blir tvungen att göra som förra fredagen, dvs vila och spara passet tills min envisa förkylning har gett med sig.

Svar: Åh, du kommer få chans att köra igen dem, under jullovet planerar jag för en repris av alla passen :-)
bodycomf

2012-10-26 @ 10:37:37
URL: http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se
Postat av: Emma L

Mäh! Jag som körde tabata med burpees igår och var så stolt. .Nu ska jag alltså rulla runt på golvet. Hade egentligen tänkt köra yoga ikväll som inte blev av häromdagen. Kanske köra jag detta också. Vi får se. Just rullmomentet riskerar göra ont. Har bara en matta hemma i vardagsrummet och rullar jag så lär jag hamna på parketten....

En nyfiken fråga - varför 21-15-9?

Svar: Japp, nu blir det rulla av :-)
21-15-9, en klassisk sifferserie i crossfit. Varför? Vet ej... :-)
bodycomf

2012-10-26 @ 10:49:46
URL: http://kevlarsjaltranar.blogspot.com
Postat av: Helén

Hahaha vad skönt att läsa att det är fler som hatar burpeesen! Men målet är att göra minst 100 varje vecka bara för att!
Kör det här idag istället för helkroppspasset Helena. Kör det imorgon. Det här lät som ett perfekt fredagspass med dottern hejandes på :-)
Trevlig helg! Jag återkommer om tid :-)

Svar: Ja, kör! Heja heja heja!!!
bodycomf

2012-10-26 @ 10:55:34
Postat av: Rebecca

Efter ett intensivt 38-minuters tabata-pass körde jag fredagsfighten. Jobbigt!!! Resultatet blev 8 minuter och 55 sekunder. Är inte nöjd med tiden egentligen, men sett till att jag kört åtta träningspass den här veckan och har ont mest överallt så får den betyget G.
Tycker f.ö. att man on fire burpee gör väldigt ont i höfterna. Kanske är bättre om man kör på ett mjukare underlag än ekparkett?

Stort tack för ett pulshöjande avslut på dagens träning. Ha en fortsatt trevlig fredag!

Svar: Jädrar vilken bra tid!!! Men åtta pass denna vecka?! Varför så mycket?
Och ja, bättre underlag än ekparkett är att rekommendera! Blir nog blåmärken imorn ;-)
bodycomf

2012-10-26 @ 12:17:29
URL: http://rebeccatorma.se
Postat av: Rebecca

Av många skäl :-). Dels för att det är bäst att passa på en vecka när barnen är hos sin mamma (de 66% de är hos oss har jag mindre tid till träning). Dels för att jag ställt upp på några videoinspelningar (licens) till gruppinstruktör på SATS. Dels för att jag haft ovanligt mycket energi (gröna smoothies is the shit!). Plus att nästa vecka kommer bli precis tvärtom, möjligtvis lite träning i lekparken.
Jo, blåmärken och träningsvärk lär det bli imorgon ;-).

Svar: Aha då förstår jag! :-)
bodycomf

2012-10-26 @ 12:32:40
URL: http://rebeccatorma.se
Postat av: Terese

Får dessvärre hoppa Fredagsfighten den här veckan också. Jag var hos dr idag och jag blev ordinerad VILA och en veckas sjukskrivning. :( Nästa fredag blir med andra ord nog inget heller. Får ta alla fyra pass veckan därefter. ;) Trevlig helg på dig!

Svar: Åh, trist. Krya på dig och försök njuta av vilan!
bodycomf

2012-10-26 @ 16:16:22
Postat av: Tove

Hihi, sitter och fnissar åt alla kommentarer om burpees, tydligen är jag inte den enda som inte är så jätteförtjust i sådana...;)

Svar: Nej, jag tror helt enkelt jag får filma en "burpeekurs" ;-)
bodycomf

2012-10-26 @ 17:34:47
Postat av: Maria

Fick till det imorse!! Tiden blev 9.17. Då gjorde jag hela situps liggande till tårna. Grymt jobbigt men roligt!!! Tack för tipset.. Jättekul att utmana varandra så här!
Ha en skön fredagskväll !!
:)

Svar: Bra jobbat!!! Ha en bra kväll du med!
bodycomf

2012-10-26 @ 17:52:29
URL: http://mariasfavoriter.blogg.se
Postat av: AmandaP

Jag, syster och mamma har varit på spa, från i går till i dag, som vi behövde det. Vi avslutade på ett fint sätt, din fredagsfight. Mamma "fuskade" en del, men tyckte det var kul att hon gjorde så gott hon kunde:-)Tiden har jag inte en aning om.
Ha en fin fredagkväll.

Svar: Härligt! Underbart att träna tillsammans :-)
bodycomf

2012-10-26 @ 19:06:41
Postat av: Ulrika

Åh tänk om jag sett detta innan mitt pass idag. Det ser helt fruktansvärt ut :D Haha jag hatar också burpees! De är fruktansvärt jobbiga, men effekiva.

Du jag körde all in på hemmapasset idag. Röd som en tomat och genomsvettig efteråt. Och jag kom på en ny sak jag hatar; hopprep! Usch ;) Suckade högt varje gång det var dags, men kul var det ändå!!

Svar: Heja heja! Bra jobbat :-)
bodycomf

2012-10-26 @ 19:51:19
URL: http://ulrikalindstrom.blogspot.se
Postat av: Emelie

Jag, syrran och maken körde en fredagsfight tillsammans nu på kvällen, maken hade dock 2,5 åringen på ryggen under armhävningarna:) :) jag har ingen aning om tid, bäst så tror jag. :)

Svar: Haha, perfekt när alla i familjen kan vara med ;-)
bodycomf

2012-10-26 @ 20:53:42
Postat av: Ninni

Jisses vilken fight! 06.31 blev min tid med frukosten i sturpen och en skakig kropp! TACK Helena för en skön (tuff) fight!
Skrev ett inlägg om mitt pass.... http://vigillartraning.blogspot.se/2012/10/fredagsfighten-inne-hos-bodycomf-brukar.html

Svar: Jädrar vilken bra tid!!! Du är nog snabbast hittills :-)
bodycomf

2012-10-28 @ 14:23:56
URL: http://www.vigillartraning.blogspot.com
Postat av: Frida

Jag gjorde mitt idag, bättre sent än aldrig va?;) fighten blev rn avslutning på en lång och skön promenad i solskenet. tiden blev 6.42 med en kort paus för att kunna förklara vad jag höll på med när mormor kom förbi. Eftersom jag bor ute hos mormor på landet nu när det är höstlov fick jag göra övningarna ute på gräsmattan men det gick bra det med, trots all frost och alla ojämnheter. Men jag upptäckte först på sista varvet att jag hade rullat över fruset kattbajs, fy så äckligt! Men vad gör man inte för träningen?:) jag hatar också burpees men jag tyckte om upplägget med 21-15-9, det passade mig:)

Svar: Härligt,superbra jobbat ju! Det kanske var kattbajset som fick dig att rulla så snabbt, vem vet?! ;-)
bodycomf

2012-10-28 @ 16:28:41
Postat av: Pia

Gjort idag. Tiden blev 7:39. Hur gick det för dig?

Svar: Jag vet inte, men garanterat längre tid än så! Var grymt trött när jag väl gjorde den, sist i passet... BRA jobbat!!!
bodycomf

2012-10-28 @ 20:51:46
URL: http://piappel.blogspot.com
Postat av: Ninni

Nu måste jag be lite om ursäkt här - jag gjorde fighten igen idag eftersom detta blev en tävling mellan min bror och mig. Han trodde mig inte riktigt med tiden eftersom han var senare....
Mycket riktigt så gjorde jag inte denna fight korrekt. Efter ett konstaterande efter en filmning skickat till honom så "fuskar" jag i burpeesarna. Jag nuddar inte bröstet helt utan påbörjar rullningen innan. Där spar jag visst massor med tid. Men jag är inte sämre än att jag gör om och gör rätt. På onsdag kör jag fredagsfightern för tredje gången! Rätt in i kaklet! Yes!

Svar: Haha, vad härligt! Ärlighet varar längst :-) Imorn kommer en film på burpees upp för övrigt. Hoppar du slår brorsan även nästa gång!! ;-)
bodycomf

2012-10-29 @ 20:15:57
URL: http://www.vigillartraning.blogspot.com
Postat av: Frida

Tiden berodde nog inte på bajset- tyvärr! Jag fick inte till tekniken i burpees utan fuskade mig igenom det genom att inte komma ner ändå ner till gräset. Men det ska det bli ändring på! Nästa gång kör jag inne i gymmet och utan tid ( och kattbajs;))med full fokus på teknik:)

Svar: Bra inställning!!! Och kanske tur ändå att det inte berodde på bajset? Vore ju jobbigt att behöva släpa med sig en liten påse kattbajs till gymmet varje gång man ska göra burpees ;-)
bodycomf

2012-10-30 @ 22:23:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback