Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Var inte rädd för olikheter!

Jag kom att tänka på en sak imorse när jag tränade och skulle göra utfall med axelpress. Jag använde mig av kettlebells och det finns bara en av varje vikt. Vad göra? Jo, använda två olika vikter förstås! Det är inget farligt! Att exempelvis köra bänkpress med belastning på en sida som jag visade häromdagen. Att ha en 6:a och en 8:a i vardera hand när du kör utfall. Att ha en hand på en boll när du kör armhävningar och så vidare...

Tänk efter. Hur ofta är matkassarna du bär hem exakt lika tunga? När du tvingas bära båda dina barn, eller ännu värre, alla tre, samtidigt, hur jämn är belastningen då? Eller när du ska slänga upp en massa saker på en hög hylla, väger allt precis lika mycket? Nej...! Funktionell träning minst sagt!

var lite djärv och våga dig på några knasigheter då och då. Kanske ingenting för nybörjaren, och inte heller för den som totalt saknar bålstabilitet, men se det som en liten utmaning. Varför alltid börja med höger arm och ben exempelvis? Vad händer om du börjar bicepscurlen med vänster arm? Kliver fram med vänster ben först när du gör utfall? Gör Draken på varannat ben bara för att bråka lite extra med kroppen.

Våga vara ojämn och olik, utmana dig själv! Välj inte alltid det som är enklast och det du vet att du klarar av. Tänk dock på att i slutändan ändå "samla lika många poäng" till vardera sida. Det vill säga kör inte bara bänkpress med belastning på vänster sida pass efter pass, men det hade ni väl redan räknat ut själva?! ;-)





                                              Låt det vara lite ojämnt, det gör bara gott ;-)


Kommentarer
Postat av: Lotta -Fokuserad Energi

Underbart, jag har faktiskt funderat på detta.. Jag har ju inte 2 st av varje KB mm.. Tack för tipset!

2012-05-16 @ 15:32:46
URL: http://www.fokuseradenergi.se
Postat av: Isabelle

Det där har jag tänkt på ofta, men det går liksom bara av farten. Höger först! Jag ska ta o bråka med kroppen lite när mitt RYGGSKOTT har lagt sig. Jag har så ont och kan inte träna!



Btw, så bråkade jag med min Gluteus lite igår, med inspiration av ditt "långa":-) inlägg och visp så känns det så mkt i min fina muskel idag. Thank you för tankeställaren.

2012-05-16 @ 16:50:07
Postat av: Linda

Utmaningen kommer från en av tränarna i boxen. Samma som gav mig passet med löpning och knäböj. Ingen belastning. Det ska visst vara fullt tillräckligt ändå :) Jag tänkte köra den imorgon runt stora fotbollsplanen i lillån. Tänker att det kan iaf inte vara mindre än 400m :)

Ett tips vara att vara ordentligt uppvärmd innan man sätter igång. Lägg ut den du så får vi se om det är nån mer som hakar på.

2012-05-16 @ 17:33:33
URL: http://ninnizzen.blogspot.com
Postat av: bodycomf

Lotta - ja, det är så enkelt egentligen, bara att man inte tänker på det! Man är så van att det ska vara på ett visst sätt liksom.



Isabelle - hihi, du ser, det var värt att ta sig igenom alla orden ;-)



Linda - nu jädrar kör vi!!! Rapportera när du gjort det!

2012-05-17 @ 09:47:41
URL: http://bodycomf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback