Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Utmaning med tempo!

Jag har fått några kommentarer om mina utmaningar på sistone. Att de varit alldeles för få! Ja, det håller jag med om. Vet ej varför, för just nu, när jag enbart ägnar mig åt "skojträning" passar det ju alldeles utmärkt med utmaningar. Så här kommer en:

denna utmaning grundar sig i funktionell träning och allt som bör finnas med när det gäller kroppens olika rörelseplan finns med. Alla muskelgrupper får jobba och även hjärtat, tack vare högt tempo. Perfekt alltså! Går fint att köra inne, ute, på gymmet eller hemma.

Vi jobbar i tre olika cirklar, och alla tre ska gå undan! Högt tempo, utan att tappa tekniken förstås! Vi vilar där det behövs men helst aldrig ;-) Två minuters vila mellan cirklarna för att iordningställa nästa och förbereda sig. Jaja, kanske för att andas ikapp lite också ;-)

Cirkel 1

Djup benböj med medicinbollskast
rakt upp, så högt som möjligt, fånga bollen på väg ner! Om du inte har någon typ av boll (det går bra med en fotboll trots att den inte väger något, du tvingas ju ändå kasta och ta emot) kan du istället göra benböj med ett rejält upphopp på väg upp. 20 reps.

Höftlyft med en fot på boll, andra benet rakt upp. Kan göras på pilatesboll, medicinboll, fotboll eller direkt på golv. Med en eller två fötter. 10 reps/ben.

Pistoler = enbensknäböj. Gör gärna på en låda eller liknande för att underlätta lite. Håll i väggen eller ett kvastskaft i golvet för balansen om ni behöver. 5 reps/ben.

Utfall med axelpress, går fint med stång, kettlebell eller hantel. Kliv framåt och pressa upp ena armen (båda om ni kör stång). 10 reps/ben.

Kör fyra varv av denna cirkel och vila så lite som möjligt!

Cirkel 2

Woodchop nerifrån och upp,
kan göras med boll, viktplatta eller gummiband. Eller kabelmaskin. Tyngdförflyttning från ena foten till andra samtidigt som raka armar för vikten över till andra sidan. Alltså från bottenläge på vänster sida till toppläge på höger och vice versa. 10 reps/sida.

Enarmsrodd
med kettlebell eller hantel. Knip ihop skulderblad i toppläget! 10 reps/sida.

Armhävning med klapp. Gör en armhävning och på väg upp klappar du, och landar sedan på raka armar. Om du inte hinner klappa när du gör på golvet kör du mot ett bord eller en bänk. Alltid på fötter! Eller vanliga på golvet. 10 reps.

Gör även denna cirkel fyra varv med så lite vila som möjligt.

Cirkel 3

Sidetouch med boll
, du sitter med endast rumpan i golvet, lätt bakåtlutad, och så för du en medicinboll (eller annan boll/vikt) med bestämda rörelser från sida till sida. Om du kör med boll ser du till att hårt och bestämt drämma ner den i backen bredvid dig på varje sida! 20 reps.

Mountainclimber, på händer och fötter och hoppar fram med en fot i taget, ända till händerna. Så långt fram som möjligt och med TEMPO! 20 reps.

Dynamisk planka, från händer och fötter "gå ner" med en arm i taget till armbågsläge och sedan upp igen. 20 reps.

Rygglyft med armdrag,
ligg på mage, armar rakt fram, blick nedåt/framåt, fötter i golv. Lyft upp överkropp och dra armar bakåt, tänk att du kniper ihop en tusenlapp mellan skulderbladen! 20 reps.

Varför krångla till det i onödan? Gör cirkeln fyra gånger och när du är färdig kan du berömma dig själv litegrann, och skicka en tacksamhetens tanke till mig som hittade på detta härliga till dig ;-)

Och för att det ska bli en utmaning att tala om gör vi så här; vi tar helt enkelt tid på varje cirkel. Alltså den totala tiden som fyra varv tar, och så lägger vi ihop de tre cirklarna (utan vilan mellan) så får vi ett slutresultat. Jag rapporterar mitt imorgon bitti efter slutfört pass, och det gör väl ni med?!

Heja heja heja!!!




Olika varianter av woodchop, välj det redskap du gillar bäst! Även vilken outfit du vill ha när du gör den ;-)



Kommentarer
Postat av: Pia

Tack! Hade tänkt mig ett zwow pass ikväll, men nu gör jag detta. Härligt :-)

2012-05-15 @ 15:23:58
Postat av: Annie

Hade gärna varit med men min hals säger nej denna gången...:S

2012-05-15 @ 15:34:09
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se
Postat av: Tania

Jäklar!! Den verkade tuff! Aja, bara att anta utmaningen då. Återkommer med resultat;)

2012-05-15 @ 16:37:35
Postat av: Anna G

Har man blivit konstig om man tycker att det låter som en rolig utmaning? ;) Tack för ditt peppande mejlsvar!

2012-05-15 @ 16:52:12
Postat av: Anna-Karin T

Jag hade backintervaller inplanerade ikväll. Men vilken utmaning! Vad göra? Båda förstås =)Uppvärmd och fin (men ganska trött i benen) efter intervallerna så blev min tid 39,52.



Gjorde benböj med upphopp, fick använda mycket stöd på pistolsen, gjorde armhävningar med klapp mot bord (annars hade jag fortfarande legat kvar på golvet i den första armhävningen...). Övrigt förhoppningsvis enligt din beskrivning =)



Tacksamhetstankar? Ja, det tror jag att det var =)

2012-05-15 @ 18:30:34
Postat av: bodycomf

Pia - hoppas det gick bra?!



Annie - ja ta det lugnt med din förkylning!



Tania -hihi, bra!



Anna g - Nej, man har bara blivit helt normal ;-)



Anna-Karin T - you go girl!!! :-)

2012-05-15 @ 19:55:59
URL: http://bodycomf.blogg.se/
Postat av: Pia

I'm done! Vilket pass alltså, tufft. Just vad jag gillar :-) Min tid blev 31,03. Gjorde knäböj med upphopp, pistols på pall ( tycker de är så svåra ), armhävningarna mot soffkanten ( annars hade jag slagit näsan i golvet då jag klappade ;-)

Var sen på en 30 min joggingtur efteråt. Nu i duschen och sen i säng. Väntar på nästa utmaning :-)

Lycka till imorgon!

2012-05-15 @ 20:46:11
Postat av: Linda

Cirkel 1 lät ju som nåt jag skulle kunna köra nu om jag tar bort axelpressarna.

Tänkte förresten höra med dig om du vet om det finns nån löparbana öppen för allmänheten i Örebro. Har blivit utmanad att köra 400m utfallsgång och kommer eventuellt till Örebro i helgen och tänkte klara av det då isf :)

2012-05-16 @ 06:30:25
URL: http://ninnizzen.blogspot.com
Postat av: Linda

Cirkel ett skulle ju jag kunna köra nu om jag tar bort bollkasten och axelpressarna. Tack för tipset.

Har du förresten koll på om det finns nån löparbana i Örebro som är öppen för allmänheten. Har blivit utmanad på att köra 400m utfallsgång och eftersom jag eventuellt kommer till Örebro i helgen tänkte jag isf klara av det då.

2012-05-16 @ 06:42:42
URL: http://ninnizzen.blogspot.com
Postat av: Linda

Nu blev det dubbla kommentarer. Det såg först ut som den fösta inte hade blivit publicerad :)

2012-05-16 @ 06:47:50
URL: http://ninnizzen.blogspot.com
Postat av: Therese

Det låter som ett grymt semester-pass för mig i sommar när jag inte kommer ha tillgång till något gym! Lite kul bara: jag har hållt på med gymnastik i hela mitt liv, och som en del av styrketräningen körde vi alltid det du kallar pistoler - men hos oss hette det "Skjuta haren" och vi gjorde dem alltid med stöd av en ribbstol :)

2012-05-16 @ 08:27:33
URL: http://justmakethechange.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Hade tänkt köra Body Pump i kväll, men kan inte sluta tänka på den här utmaningen. Så jag köööööör! Återkommer i kväll med resultat :-)

2012-05-16 @ 09:06:56
Postat av: bodycomf

Linda - åh vilken rolig utmaning!! Den måste jag också ge mig på :-) Just nu är det bara banan vid Universitet jag kommer på och vet inte när och hur man får använda den. Ska kolla med mina idrottskolleger här på jobbet, återkommer!



Therese - ja, det finns tusen namn på alla övningar :-) Kör hårt i sommar! Det lär komma fler pass du kan variera med :-)



Cecilia - kör hårt, rapportera sen!

2012-05-16 @ 09:56:22
URL: http://bodycomf.blogg.se/
Postat av: Therese L

38.22! Varför sa ingen att det var en nära döden-upplevelse? Klarade iaf två omgångar armhävningar med klapp på golvet, mkt nöjd!

2012-05-16 @ 10:51:00
Postat av: bodycomf

Therese L - ja, jag tänkte detsamma när jag gjorde den imorse... Varför varför varför satte jag ihop det här?! ;-)

2012-05-16 @ 10:58:23
URL: http://bodycomf.blogg.se/
Postat av: Beatatjata

Ser jättekul ut, måste testa (med modifikationer, förstås... Armhävningar med klapp? Don´t think so!). Får se om det kan bli ett nöjespass i helgen! Sparas iaf!

2012-05-16 @ 11:35:33
URL: http://blogg.mama.nu/postbabyshapeup/
Postat av: Marta

Jag började läsa på din blogg och hamnade på denna utmaning. Den verkar tuff, utmanande och riktigt rolig. Jag ska helt klart testa!!! Nu är kl läggdags, men imorgon efter mitt spinningpass som jag instruerar..... då rackarns!!!! Avslutningsvis tack för en inspirerande blogg.

2012-05-17 @ 23:02:38
URL: http://martunia.se
Postat av: bodycomf

Marta - tack själv! Och kör hårt!!! Rapportera hur det gick sen! :-)



Beatatjata - du kan spara alla klapparna till efter passet, och köra dom på rad då för att applådera dig själv liksom, så har du ändå gjort dom :-)

2012-05-18 @ 08:18:27
URL: http://bodycomf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback