Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Delade magmuskler?!

Ni är flera som frågat om magmuskler, hur man vet om de är delade och hur man får dem att gå ihop. Jag ska försöka visa och förklara lite, utifrån min egen mage och de erfarenheter och kunskaper jag har. Hittills.

Det finns förhållandevis lite forskning om delade magmuskler, men en stor undersökning är på gång har jag fått nys om! Generellt sett verkar det inte vara en allmänkunskap, detta om magmuskler och vad som händer med dem under en graviditet. Jag har frågat ett flertal barnmorskor, min kiropraktor, flera sjukgymnaster och ett antal personliga tränare som inte har haft något vettigt att säga om det. Vissa har inte ens känt till "fenomenet" utan blivit helt paffa när jag bokstavligt talat slängt mig ner på golvet, gjort en situp och visat, "känn här, ja men känn ordentligt då så förstår du vad jag menar"... Flera personer har blivit rädda! "VA? Det är ju värsta hålet!!" Ja, jag sa ju det...

Kort och gott, magmusklerna delar sig under graviditeten och för de allra flesta går de ihop sedan. Att göra plankor kan hjälpa. Att göra situps och crunches kan förvärra, men det finns inget som säger att det är så för ALLA! Det finns många mammor som gjort situps och har en platt mage, och så finns det de som gjort det och inte har en platt mage. Individuellt.

Delningen går alltså för det mesta ihop och för att hjälpa till att stabilisera upp coren är olika plankövningar kanonbra. Det är för övrigt övningar som är bra för ALLA, inte bara för mammor. Alla behöver en stabil kärna så har du inte plankat förut, sätt genast igång ;-)

Sen finns det de som drabbas av en delning som inte går ihop. Det kan vara svårt att veta om man har en delning eller ej, eftersom det inte behöver vara särskilt synligt. Det kan dock leda till problem så som brock, där tarmarna liksom letar sig ut genom delningen. Om det blir så bör du uppsöka vårdcentral, och hoppas på att få träffa en läkare som faktiskt har hört talas om detta. Annars, googla och skriv ut allt du hittar och ta med det!

Jag har alltså en delning och jag tror faktiskt inte den kommer att gå ihop. Någonsin. Efter första barnet hade jag ingen aning om hur jag skulle träna och fick av min personliga tränare rådet att göra tunga benböj, utfall och tunga magövningar som bensänkningar och dylikt. Nej, han hade nog aldrig mött en nybliven mamma. Synd att han mötte mig... Så jag har liksom släpat med mig den här delningen till andra barnet och tyvärr blev den ännu större då. Naveln ploppade ut fullkomligt och har inte gått tillbaka än! Den sitter fortfarande som en knapp där mitt på min kropp, vilket är något jag INTE gillar! Dock har jag inga övriga problem än just det, och att operera känns inte som ett alternativ.

En operation kan man alltså göra, både av funktionella anledningar men också av estetiska skäl. Man syr helt enkelt ihop magmusklerna. Eller enkelt och enkelt... Du bör veta att du inte ska skaffa fler barn, annars är det ju rätt onödigt. Du bör också tänka på att det blir några veckors vila, utan tunga lyft etc efter operationen. Det kan också uppstå komplikationer. Precis som med vilken operation som helst alltså.

För mig är det dock inte aktuellt. Jag står ut med min lilla knappnavel och ser till att planka mig igenom livet istället, för att bygga upp styrkan i transversus, den inre magmuskeln, som håller hela alltihopa på plats och stabiliserar ryggraden. Till min stora glädje blir det faktiskt bättre för var månad som går. Naveln letar sig så sakteliga tillbaka inåt.

Här kommer lite bilder på hur man kan se delningen och vad som händer när man gör magövningar men inte klarar att hålla tillbaka. Att tänka på kan ju vara att inte göra tunga övningar om man verkligen verkligen får lägga allt krut på att hålla in magen. Även om man klarar att göra några situps utan att "limpan" kommer fram blir det ju ett enormt buktryck och jag skulle då hellre rekommendera plankor eller någon lättare övning. Tyvärr tjänar man inget på att göra tunga svåra övningar med en delad mage, det kan snarare göra situationen värre. Det går att få en rutig mage av "bara" plankor också, även om det kanske tar lite längre tid. Men å andra sidan ger det en stark och hållbar kärna och det är viktigare i längden! Därtill handlar ju rutorna mycket om det som sitter som ett skyddande lager över dem, fettet...

På de övre bilderna gör jag en vanlig crunch utan att hålla in transversus och ni ser ganska tydligt vart min delning är! Det blir som ett litet berg som sticker ut liksom. Ser ganska otrevligt ut faktiskt! På de nedre bilderna gör jag samma övning men drar in transversus för allt vad jag äger och har.



Här kan man se att delningen egentligen inte stör varken funktionellt eller estetiskt, men tittar man noga där jag har mina fingrar kan man faktiskt se att magmusklerna är lite mer diffusa där och lite längre isär än de översta musklerna. Dock är det "lättare" att få till de övre rutorna på magen, där finns mindre skydd utanför. Men har ni fått till de övre rutorna är det bara att fortsätta slita, de andra kommer så småningom de med :-)





Kommentarer
Postat av: StepUp 2 Fitness

Mycket bra inlägg!!!

Och en snygg mage, du inspirerar! Kramar!

2012-05-04 @ 12:13:43
URL: http://www.mbcvaxjo.se/Blogg
Postat av: Mdotter

Jag hade en läkartid för just det där i går. Som jag var tvungen att avboka eftersom jag jobbade. Typiskt! Jag tänker operera om landstinget godkänner det. 40 000 kr är inget jag har möjlighet att hosta upp för privat kirurgi.



Min delning är gigantisk plus navelbråck. Jag får ned en snusdosa på högkant hela vägen upp till fästet vid revbenen (värsta partytricket!). När jag nyser, hostar, lyfter tungt och i bland vid orgasm så kan jag få kramp i de raka musklerna. Dra mig baklänges vad ont det gör! Det går inte andas, kvida eller ens röra sig alls.



Det finns pinsamt lite kunskap om det där inom vården...

2012-05-04 @ 13:03:25
URL: http://www.ikerstinsmage.wordpress.com
Postat av: Birgitta

Intressant, jag länkar till dig från min blogg! /B

Postat av: Biritta

Intressant, jag länkar till dig från min blogg! /B

Postat av: Jenny

Bra inlägg! Jag har som du vet samma problem! Jag har förstått att man ska vara tacksam om det bara är ett kosmetiskt problem, då vissa har väldiga fysiska besvär av detta. Som sagt, skrämmande att det finns så lite kunskap på området! Kan ju inte vara ett ovanligt fenomen direkt!! Så jag får planka på och hoppas att naveln och resten av magen drar sig inåt... :)

2012-05-04 @ 14:06:24
Postat av: Cillas

Jäklar vad passande inlägg! Var och gjorde ultraljud för att se om jag har navelbråck, eller bara en knapp till navel, häromdagen. Var tydligen svårt att se, så det fick bli skiktröntgen. Väntar på svar.

Jag trodde iaf att jag hade plankat på ordentligt förra sommaren. (Yngsta sonen är 1,5 nu). Läste Olgas blogg och plankade på varje dag. Lite bättre blev det visserligen. Sen tränade jag inte på några månader, och jag har nu en korv runt magen i höjd med naveln. Jag är smal i övrigt.

Iaf, när jag var hos läkaren för ett par veckor sen, sa hon att jag hade svaga magmuskler. Lite lagom sur gick jag hem och bestämde mig för att köra ordentligt nu. Förutom plankan gör jag de övningar du visat här för transversus. Och jag ser faktiskt skillnad på bara ett par veckor! De övningar du visat tyckte jag såg så himla lätta ut, men de är ju skitjobbiga ;-). Så ett stort tack till dig, Helena!



Jag hade ingen aning om att du också hade delade magmuskler. På de bilder du lagt upp ser din mage så platt ut. Men nu tänker jag, kan hon, kan jag!



Ojdå, blev visst väldigt långt det här :-).



Trevlig helg!

2012-05-04 @ 20:14:57
Postat av: Beatatjata

Intressant. Var tvungen att slänga mig på golvet och be maken känna (titta räcker inte, om man inte bara vill se fluffet ovanpå :-)). Känner ingen delning alls. Kanske känner av "skarven" så att säga precis vid naveln men inte så att man får in ett finger mellan. Så jag antar att jag inte har någon delning (eller väldigt liten?). Mina grav-magar har varit mer breda än toppiga, kanske påverkar?

2012-05-04 @ 21:23:46
URL: http://blogg.mama.nu/postbabyshapeup/
Postat av: Pia

Vad bra att du skrev om det här, tack! Tror jag har en liten delning. När jag ligger på rygg och lyfter huvudet så att magmusklerna spänns får jag ett finger mellan. Om jag står och lutar ryggen bakåt utan att spänna magmusklerna blir det en limpa i mitten an magen. Ser konstigt ut. Naveln är inte ute hela tiden men ploppar ut lätt. Går att trycka in. Så någon sorts delning och bråck har jag nog. Stör mig lite, men inte så mycket att jag skulle tänka mig att operera. Får väl planka resten av livet ;-)

2012-05-05 @ 14:41:15
Postat av: Fiffi

Snygging!!!

Jag undrar en sak, hur många plankor måste man göra för att det skall ge resultat egentligen?

Jag har genomgått en rätt avancerad ryggoperation för drygt 2½ år sen och är fortfarande rätt svag i ryggen även om jag långt ifrån känner samma smärta men då jag gör plankan så känns det som att mina diskproteser lixom skall poppa ur ryggen om jag står i plankan mer än ca 30-40sek och därför kör jag bara 3x30-40sek. Är detta typ asdåligt? Jag har börjat köra de varje kväll nu.

Kram och tack för bra läsning

2012-05-06 @ 21:10:40
URL: http://prinsessbakelsen.blogg.se/
Postat av: bodycomf

Mdotter - hoppas du får en operation och jag tänker att ju fler vi är som uppmärksammar detta problem, desto lättare kommer det bli för kommande mammor med delade magmuskler :-)



Cillas - hoppas du får svar snart och att du inte behöver göra operation. Ja, visst är övningarna jobbiga när man gör dem på rätt sätt?! Jag har hela helgen under utbildningen fått höra "åh så spänn till magmusklerna"... Ja men det går ju inte!!!! Det är ju som ett stort hål därinne!!! Men som sagt, bara att planka på så blir det bättre.



Beatatjata - skönt för dig! Jag vet inte om magformen påverkar under grav. Jag tror det är mer genetiskt och säkert också vad man gör efter grav.



Pia - ja vi har nog precis samma, jag kan också trycka in min navel och det blir bättre för varje månad som går. Skulle inte heller operera eftersom jag inte "lider" av det, men förstår dem som har stora problem och vill göra det såklart!



Fiffi - tiden har ingen betydelse utan du ska stå så länge du klarar av med korrekt hållning och som du klarar att suga in naveln. Vissa klarar 15 sek andra 1 minut. Tekniken kommer före tiden! 30-40 sek är helt okej och gör inte längre om du känner smärta i ryggen, då gör det kanske mer skada än nytta? Ett tips är ju att kontakta läkaren som gjorde operationen och be om rehab och kolla vad de säger om plankor. Men tills vidare tycker jag det gott och väl räcker med 30-40 sek, varje kväll!! :-)

2012-05-07 @ 08:04:24
URL: http://bodycomf.blogg.se/
Postat av: Fatima

Tack för att du delar med. Riktigt bra skrivit. Du förklarar allt så bra.

2012-05-07 @ 09:23:55
URL: http://www.mina-prinsar.com
Postat av: Mirna

Hej! Här kommer en fråga ett år senare... Hoppas att du kan svara för jag hittar inga svar :( jag födde för 9 mån sen. Tränade under hela grav., körde plankan till sista dagen. Fortsatte med plankan 6 mån efter grav. Magmusklerna började kännas bra. Nu, när jag börjar köra tunga magövningar igen, känner jag delningen mer. Jag får in fingertoppen vid naveln. Ska jag sluta med mina magövningar? Tack på förhand!!

2013-11-01 @ 10:02:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback