Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Utvärdering: stretching.

Sedan jag utbildade mig inom träning och hälsa och lärde mig mer om kroppen och hur den fungerar har jag slutat stretcha! Det låter kanske konstigt? Det vore kanske mer normalt tvärtom? Att jag hade insett vikten av att ta hand om sin kropp och sina muskler. Och det är faktiskt just precis det jag har insett! Men jag väljer att inte göra det genom stretching. Och nu pratar jag om statisk stretching, det vill säga det som de allra flesta tänker på när man pratar om stretch. Att pressa till ytterläge och hålla där en viss tid.

Förr hade jag konstant dåligt samvete över att jag aldrig stretchade. Jag tyckte det var urbota trist och tråkigt och det blev aldrig tid över. Eller, jag tog mig aldrig tid att genomföra någon slags stretch. Jag planerade att jag skulle göra det men nej, det blev helt enkelt inte av. Och om jag någon gång la ett par minuter på det, ja då blev det alltid framsida lår jag sträckte ut.

Helt onödigt säger jag nu! För jag är nämligen inte ett dugg kort i musklerna på framsidan! Det jag möjligtvis skulle behöva stretcha är baksida lår och bröstmuskler. Det gör jag dock fortfarande inte. Istället ägnar jag min tid åt rörlighet samt till att varva ner! Och vet ni vad? Det har gjort min kropp väldigt funktionell och smidig!

Jag säger inte att stretch bara är "blaha blaha", men det är heller kanske inte livsnödvändigt för en hel och välfungerande kropp? Det kan räcka med nedvarvning tio-femton minuter, för att låta slaggprodukter rensas ur kroppen och att sedan se till att verkligen bara sträcka ut de muskler där man är kort. Och har man problem med korta muskler bör man kanske stretcha dem lite oftare och mer engagerat. Inte bara tjugo sekunder efter träningspasset. 

Vad är vitsen med att stretcha igenom hela kroppen om man inte har behov av det? Och vad är vitsen med att alltid ha dåligt samvete för att man inte gör det? Ingen alls!

Vill du stretcha så gör det! Men se till att göra det medvetet, inte bara för att du "måste". Själv fortsätter jag nog med min icke-stretchande inställning, förutom efter hopprep och löpning, då jag måste sträcka ut vaderna för att överhuvudtaget kunna gå nästa dag :-)



                         





Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag stretchar aldrig då jag är lite överrörlig och enligt min sjukgymnast skulle det göra mer skada än nytta. Dock är jag trött på alla som tror att jag är slarvig som inte stretchar efter gymmet och inte förstår att stretching är ett omtvistat ämne och absolut inte någonting som bara är bra, bara för att man lärde sig det i skolan.

2012-06-06 @ 11:17:27
Postat av: Linda

Jag stretchar aldrig när jag tränar själv och i boxen är det bara en av tränarna som brukar lägga in stretch efter passet. Brukar dock försöka gå på rörlighetspasset de har i boxen minst en gång i veckan.

2012-06-06 @ 12:08:34
URL: http://ninnizzen.blogspot.com
Postat av: Pia

Tack för detta inlägg. Har strechat mest för att jag tänkt att man "måst".Men de senaste veckorna har jag slarvat, glömt... Så nu kan jag med gott samvete fortsätta att "glömma" stecha. Eller bara strecha där var jag ibland kan vara spänd.

2012-06-06 @ 12:24:41
Postat av: Camilla

Nä stretcha är väl bland det tråkigaste som finns. Jag blir så rastlös! Framsida lår tjoff-tjoff klaaaar. Har också lagt ner det i princip. Däremot att tääänja musklerna är svinskönt tycker jag! Provat?:)

2012-06-06 @ 13:49:17
URL: http://starkintesmal.shapemeup.se
Postat av: Sara

Men hur hanterar man då träningsvärken? Jag stretchar för att inte få så mycket träningsvärk, annars kan man ju inte prestera optimalt dagarna efter. Hur kan jag göra istället för att slippa stretcha, vilket ju är görtrist!

2012-06-06 @ 17:52:49
Postat av: Anna

Att stretcha efter passet är hur skönt som helst, tycker jag! Då du lägger dig på mattan, slappnar av, gläds åt att du tränat bra och ger dig själv 10 minuter åt att komma ner i varv. Tänjer ut alla muskler som jobbat, slutar med axlar, nacken och släpper alla spänningar. Blir inte skaderisken högre (och stressen fortsätter) om man hoppar över detta moment?

2012-06-06 @ 20:42:23
Postat av: bodycomf

Mikaela - ja, det är lite det som är problemet, att man kanske stretchar för att man tror att man ska det, men så kanske det gör just mer skada än nytta!



Linda - i Örebro är det alltid bara en stretchövning, vad jag märkt av allafall, det är den med foten mot väggen, och den är plågsamt skön :-) Men annars är det ju mest rörlighet där med.



Pia - ja, hihi, nu är det fritt fram att glömma ;-)



Camilla - ja, och när jag t ex gör yoga så känner jag att det ger så mycket mer, att inte bara "stretcha ut för att jag borde" efter passet. Man kan ju tänja och bända lite då och då, allt måste ju inte vara kopplat till passet. Bättre det än att alltid bara sträcka ut framsida lår ju :-)



Sara - det finns faktiskt ingenting som tyder på att det är just stretchen som nödvändigtvis tar bort ev träningsvärk dagen efter! Testa att varva ner tio minuter, köra lite rörlighet innan passet, och att sträcka ut de muskler du märker alltid är för korta! De du inte känner av behöver du antagligen inte sträcka ut, och slipper då lite tråktid ;-)



Anna - skönt att du gillar det! Bra för dig, och vi är ju alla olika! Skaderisken blir inte högre för att man inte stretchar, det har heller inget direkt samband med ev träningsvärk vad man kunnat se på en del forskning, och stressen (om man nu menar att musklerna fått jobba?) gör jag mig av med just genom mina tio minuter nedvarvning! Tio minuters lugn gång på bandet ger just mig mycket mer än tio minuters stretch! Men som sagt, gillar du det är det ju jättebra! Tänk dock på just det där att sträcka ut nödvändiga muskler, och inte alla, "bara för att".

2012-06-06 @ 20:51:26
URL: http://bodycomf.blogg.se/
Postat av: felicia

håller delvis med dig. Jag strechar inte heller men detta pga att jag vet att jag är överrörlig efter olika maqtester.. För min del är de oxå bättre att jobba mer rörlighet och balans. Men för en del människor är stretch oerhört viktigt, dels för att kunna utföra styrkeövningar på rätt sätt. Är du tex för kort i vadmuskeln kan du omöjligt göra en korrekt benböj osv.. Så gäller att hitta rätt för just sig själv, som med allt annat =D

2012-06-06 @ 21:50:14
URL: http://tkhl.wordpress.com
Postat av: bodycomf

Felicia - ja, och det var ju precis det jag skrev! :-) Att sträcka ut de muskler man är för kort i är viktigt, och då att man gör det ordentligt! Och jag har inget emot stretch, jag menar absolut inte att det är fel, bara att det inte alltid är helt nödvändigt heller. Som du säger, att hitta rätt för sig själv är det viktigaste!

2012-06-06 @ 22:00:30
URL: http://bodycomf.blogg.se/
Postat av: bodycomf

Felicia - ja, och det var ju precis det jag skrev! :-) Att sträcka ut de muskler man är för kort i är viktigt, och då att man gör det ordentligt! Och jag har inget emot stretch, jag menar absolut inte att det är fel, bara att det inte alltid är helt nödvändigt heller. Som du säger, att hitta rätt för sig själv är det viktigaste!

2012-06-06 @ 22:00:57
URL: http://bodycomf.blogg.se/
Postat av: Petra

Lite intressant att det ofta är olika bud man får höra. Förstår tanken med att inte stretcha där det inte behövs, för min del älskar jag stretchingen och det beror nog på att jag är van sen jag dansade att stretcha mycket för vighetens skull. Min sjukgymnast sa att jag är överrörlig och behöver stretcha mer (logiskt?). Jag stretchar för att jag gillar det helt enkelt :)

2012-06-06 @ 22:53:03
Postat av: bodycomf

Petra - jag menar inte att det är dåligt att stretcha, bara att det faktiskt inte MÅSTE göras av alla. Men om du är överrörlig borde du ju stretcha mindre väl? Varför sträcka ut något som redan är långt? Det brukar ju vara ett ganska typiskt problem för dansare, och kan ju ge upphov till skador om du sträcker ut mer och mer och mer. Hm, varför sa han/hon så? Det här måste vi reda ut! :-)

2012-06-07 @ 10:16:33
URL: http://bodycomf.blogg.se/
Postat av: Emma L

Tack för det inlägget. Då slutar jag ha dåligt samvete. Stretchar aldrig statiskt och brukar ha dåligt samvete, slut med det! :) Sen borde jag nog köra mer funktionell. Får läsa in mig på det helt enkelt.

2012-06-07 @ 11:31:38
URL: http://kevlarsjaltranar.blogspot.com
Postat av: Petra

Nej jag förstod vad du menade :)

Ja jag blev förvirrad när han sa det, men jag glömde fråga varför han sa så, och nu ska jag inte gå dit mer så jag kan inte fråga honom igen..

Jag får väl googla eller nåt :)

2012-06-07 @ 12:22:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback