Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dagens övning - inre magmuskeln (igen)

Ja, det har varit mycket fokus på det där med putmagen/påsmagen här på sistone. När jag skrev om det där med ruta-ruta-ruta-put var det många av er tjejer som kände igen sig och jag har fått många frågor om övningar, tips och vad man kan göra för att träna upp den där lilla svagingen. Ja, den där muskeln som inte riktigt orkar hålla in magen nertill alltså.

Så, ni vet jag tipsade ju om den där andningsövningen. När man ligger på rygg med en viktplatta (eller handen) på nedre delen av magen, suger in naveln mot ryggraden och andas genom magen. Då bör man se viktplattan (handen) röra sig upp och ner, snarare än bröstkorgen.

Man kan också stå på alla fyra och försöka lyfta upp/dra in naveln mot ryggraden. Kom ihåg att ni ska fortfarande kunna andas! Det är klurigt att hitta rätt muskel, och det beror ju många gånger på att den är just eftersatt och att andra muskler runt omkring kopplas på före.

Här kommer ytterligare en variant på övning. Nu är det ju så att det faktiskt är omöjligt att träna en viss del av magen. Jobba med nedre eller övre delen av magen? Nej, det går tyvärr inte. Raka bukmuskeln sträcker sig från blygdbenet ändå upp till nedre delen av bröstbenet, så jobbar övre delen jobbar även nedre och vice versa. Men, det går att försöka koppla bort vissa, och fokusera på andra, delar av muskeln, men alltså aldrig isolera en viss del. Tyvärr. Det gäller för ALLA kroppens muskler. Men mer om det någon annan gång.

Övningen då? Ligg på rygg, med böjda ben. Tänk att någon (typ en naprapat ;-) ) står ovanför dig och säger åt dig att nudda dennes hand med dina knän. Ett litet (LITET) lyft som företrädesvis sker i just transversus. Du försöker lyfta med magen, inte "putta upp" med höften eller rumpan. Orkar du inte ända upp? Gör då inte ända upp! Det är när du gör det som du kopplar på dina starkare muskler och så får transversus fortsätta vila sig och förslappas ännu mer...

Så, tänk magemagemage och allra helst då "jag drar in naveln mot ryggraden, kommer ihåg att andas och lyfter upp, jag känner att rätt muskel jobbar och jag njuter av att bli starkare och få en plattare mage".

Överens?! :-)

Liiiitet lyft


Som vanligt, bortse från tvätten och de avflagnade väggarna i "gymmet" ;-)




Kommentarer
Postat av: Lotta (Fokuserad Energi)

Japp! Super överens!

2012-02-23 @ 18:42:31
URL: http://fokuseradenergi.wordpress.com/
Postat av: Emma

Åhh vad glad jag är att du berättar om detta! Jag har stört mig på min mage som putar trots att jag är stark o inte har nåt fett kvar på magen, nu äntligen förstår jag varför! tack tack tack!!

2012-02-23 @ 21:32:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback