Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Drömdieten!



Visst vore det härligt om det fanns något sådant? En drömdiet där man, som det står i senaste numret av Topphälsa, kan "njuta sig ner i vikt". Dessvärre är ju de flesta dieter inte utformade på så sätt. Det finns förvisso dieter där man kan och ska äta väldigt mycket av ett födoämne eller lägga väldigt mycket fokus på att få energi från en viss källa, dock brukar detta innebära att man då ska plocka bort något annat. Man kan inte både ha och äta kakan som det så fint heter. Fast om man plockar russinen ur kakan, som man också brukar säga, innebär det då att man bara får äta antingen russinen eller kakan? Tål att tänkas på...

Nåja, om drömdieten inte finns, men man ändå vill försöka "följa" något slags kosttänk, vad ska man då välja? Det finns en uppsjö av dieter, och känner man att ingen av de redan påhittade passar är det fullt möjligt att hitta på en egen. Dock bör man kanske först fundera på vad man vill få ut av det, samt göra en del efterforskningar huruvida dieten lämpar sig för det syftet.

De allra flesta som följer en diet gör det ju för att tappa några kilon, några centimetrar eller för att omforma sin kropp. Så var det även för mig. Det jag äter idag har jag valt att kalla LCGF, low carb good fat. Jag äter kolhydratfattig kost, särskilt på eftermiddag/kväll. Jag äter ganska mycket fett, det mättar bra, men inte ens i närheten av "lchf:arna". Jag äter dock alltid bra fett, och därför blev det naturligt att kalla det lcgf, om man nu nödvändigtvis vill sätta namn på det. Såg för övrigt att Fredrik Paulun ska släppa en ny bok som verkar vara åt det hållet också, lchq -  low carb high quality. Bra!



För att guida er genom dietdjungeln tänkte jag skriva om en diet varje dag framöver, så kan ni helt enkelt välja vilken ni tycker verkar passa er bäst. Men, tänk på att välja en och följa den ett par veckor eller en månad, så ni ger kroppen en chans att reagera. Det funkar liksom inte att köra lchf en dag när man är sugen på ägg, bacon och gräddig ostsås, för att sen nästa dag övergå till viktväktarna där allt är tillåtet (man räknar points per vecka) och äta några kanelbullar, för att sen toppa det hela med LIFE-metoden där du kan unna dig lite onyttigheter då och då. Nej, då kommer du nog inte tappa varken kilon eller centimetrar utan snarare lägga på dig lite. Kan du inte hålla dig till en diet så strunta i det överhuvudtaget och försök att bara äta "normalt". Det är mitt tips!

Första dieten kommer imorgon. Önskemål?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback